THE CONCEPT

Studion vänder sig till musiker som är vana att spela i grupp och som vill bli inspirerade av varandras sound och idéer i ett välljudande rum.

Med omsorgsfull mikrofonplacering fångas instrument, röster och gruppen med avsikt att bevara framförandet så naturligt som möjligt. Möjlighet finns att spela in upp till 24 spår samtidigt. Dock rekommenderas att minimera antalet spår. För en jazzkvartett (blås, piano/gitarr, bas, trummor) kan t.ex. 6 - 8 spår vara lagom.

Inga hörlurar används och musikerna spelar i samma rum med god visuell och akustisk kontakt.

Inget klipp och klistra. Är man inte nöjd med en tagning så tar man en ny.

Punkterna ovan är grunden i studions arbetssätt. Mixning, mastering och layout är moment där vi gärna diskuterar olika varianter med beställaren.

FÖRDELAR

Begränsningarna kan för en skicklig grupp innebära att studiotiden och därmed kostnaden minskar avsevärt. Något som i dagens situation, där många musiker tvingas att själva finansiera sina CD-produktioner, kan vara nog så viktigt.

Feeling och sväng får chansen att överleva i studion. Vi erbjuder också möjlighet att spela in med en mindre publik på plats.

Sist men inte minst: Det låter bättre.

NACKDELAR

Inspelningar som bygger på att lägga ett spår i
taget passar inte för den här studion.

BAKGRUNDEN

För några år sen köpte jag ett RIAA-steg för att digitalisera mina gamla LP-skivor. Det var hardbop, funk och souljazz som stått och dammat i skivskåpet efter att den trogna Lenco L75 skivspelaren givit upp i slutet av 80-talet.

Med hjälp av ett ljudredigeringsprogram och det anspråkslösa men suveräna programmet ClickRepair blev dom svårt slitna spåren som nya. Eftersom jag ägnat mig åt att spela in ljud och musik i åtskilliga år kunde jag inte låta bli att reflektera över kvaliteten hos dessa gamla inspelningar. Särskilt perioden 1957 - 1967 präglades av att det både lät och spelades på ett mycket angenämnt sätt enligt min mening.

Två ljudtekniker har särskilt uppmärksammats från den här tiden, Rudy Van Gelder (Blue Note, Prestige, Impulse och en del Verve) och Roy DuNann (Contemporary). Dom hade liknande arbetssätt, något som till en del berodde på att båda jobbade i lokaler som på intet sätt var idealiska för uppgiften. Van Gelder gjorde inspelningar med Miles Davis, Sonny Rollins, Bud Powell m.fl. i sina föräldrars vardagsrum. Roy DuNann spelade in Chet Baker, Art Pepper m.fl. i ett av skivbolaget Capitol Records lager-rum.

Det var närmickning med de nya kondensatormikrofonerna U47 (Neumann), C12 (AKG) och Schoeps (221 B) i kombination med användandet av "gobos", d.v.s. ljudskärmar som bl.a. präglade dessa inspelningar. Ofta användes omni-karaktäristik för att kunna micka närmare (ingen proximitetseffekt) och få kvalitet på läcket när musikerna befann sig relativt nära varandra. Hörlurar och bås av olika slag hade ännu inte dykt upp. Inga pålägg var ju möjliga eftersom antalet spår på bandspelarna var högst 2 stycken. Mikrofonerna placerades och kontrollerades för fasriktighet i mono, även efter att stereo blivit allt vanligare i början av 60-talet. Kondensator-mikrofonernas starka utsignal (i förhållande till de tidigare förhärskande bandmikrofonerna) gjorde att man ofta kunde passera mikrofonförstärkarna och gå rakt in i bandspelaren med en mycket ren signal som följd.

Allt var frid och fröjd med kalasbra resultat ända till slutet av 1960-talet då åttakanalsbandspelarna började användas i professionella studios i England och USA. Nu kunde man spela in på fler spår, göra om solon, spela in stämmor i efterhand. Men för att göra detta fordrades att instrumenten isolerades från varandra, vilket ledde till att alla måste lyssna genom hörlurar. Snart var man uppe i 16, 24, 48 och numera obegränsat antal spår och med de digitala formaten kan inspelningarna redigeras på alla upptänkliga sätt med några musklick.

Efter 40 år är det kanske dags att fråga sig om alla möjligheter som den nya tekniken fört med sig också innebär att det skapas och spelas in bättre musik?

Skrivet i maj 2010 av Krille

Man som spelar piano. Svartvitt foto från förr.